Lodewijk en Annemieke in India

het kindertehuis en de psychiatrische patienten

tja waar zal ik beginnen........................

ik had wel een voorstelling bij een weeshuis. toch wordt ik hier doorlopend van de ene naar de andere kant geslingerd. aan de ene kant vind ik al die kinderen zooooooooooo leuk, ik zou ze het liefst allemaal tegelijk knuffelen en willen koesteren. aan de andere kant vind ik het allemaal zoooooooooooooooo zielig.......ze hebben het goed als je het vergelijkt met de zigeunerfamilies die hier letterlijk op straat leven. deze kinderen hebben eten (veel eten, wat eten ze hier allemaal giga veel), drinken, kleren, er zijn veel mensen die voor ze zorgen en op ze letten. en vooral hebben ze elkaar, dat raakt me nog het meest, hoe zorgzaam ze voor elkaar zijn. hoe ze elkaar ook koesteren en aandacht geven, elkaars haar zitten te kammen en te vlechten.

maar als ik dan al die bedjes naast elkaar ziet, zonder privacy, snik, dan rolt er wel een traantje. maar ik heb enorm genoten van de schooldag die we bij mochten wonen, ik was ontroerd door de start op het schoolplein waar ze met zijn allen een soort gebed zeiden. daarna examen, zelfs voor de kleintjes van 3 en een half. dacht ik de cito-toetsen te ontduiken, hebben ze hier weer examen, en streng.........! gewoon gezakt hoor, als je het niet weet, ook al ben je 3 en een half. we hebben nog een aantal nederlandse dansjes gedaan met 45 kleintjes in een kring, een herrie,pjoeh!

en 'smiddags spelen met de kids in het tehuis, echt, je maakt hun dag, iedereen wil zagen,zagen,wiedewiedewagen, iedereen wil klapspelletjes doen, vouwen, met de tol leren spelen of je tamil leren, dik genieten!

vandaag naar de psychiatrische patienten geweest, ook heel indrukwekkend, een goed gesprek gehad met de psychiater daar over de behandeling van patienten, en ook daar weer auti's gespot, nog geprobeerd mijn verhaal te doen over de juiste ondersteuning bieden, maar ja, ga alles maar uitzoeken met 300 patienten, voorlopig houden ze die rustig met medicijnen.

vandaag een fantastische kerstshow in het tehuis gezien en zo genoten, zie de foto's, ik was echt geroerd, maar ook zo vreselijk blij dat ze zoveel plezier kunnen maken. de buurt was er ook, die deelde echte kersttaart uit, heel chique.

Reacties

Reacties

kim peeters

wat leuk om jullie zo te kunnen volgen, ook die foto's erbij, heel duidelijk en fijn om meteen een voorstelling te krijgen bij wat jullie schrijven!
wat een ervaringen allemaal!
groetjes Kim, ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!

berber

Wat een kleurrijke beelden uit India.
Het lijkt mij een hele belevenis om de kerstviering daar eens mee te maken. En jullie doen dit nu!
Fijn dat de vuurdoop (voor de klas) achter de rug is, waar je zo tegenop zag. Wie weet nemen zij toch dingen mee in hun handelen die zij van jou gehoord hebben. Geniet nog heerlijk van elkaar, deze cultuur, de kinderen en de vele indrukken. Liefs Berber

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!